Συζητήσεις σαν κι αυτή που αφορούν αγγλικούς όρους οι οποίοι δεν μεταφράζονται και δεν επεξηγούνται ευθύς εξαρχής πριν ξεκινήσουν, είμαι σίγουρη ότι μοιάζουν ελιτίστικες στα μάτια των περισσότερων εδώ μέσα. Κουβεντιάζουμε "στ' αγγλικά" σ' ένα ελληνικό φόρουμ όπου τουλάχιστον τα δύο τρίτα των μελών είτε δεν γνωρίζουν τη γλώσσα είτε δε γνωρίζουν το νόημα των όρων.
Ας το ξεκαθαρίσουμε λοιπόν για να μπορούν να παρακολουθήσουν όλοι και να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
Σύμφωνα με το επίσημο αγγλικό wiki που αφορά το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου:
Canon είναι ο αποδεκτός κανόνας, ο όρος που χρησιμοποιείται για να ορίσει το επίσημα αποδεκτό υλικό μέσα σ' ένα μυθιστορηματικό έργο που σκοπό έχει τη δημιουργία ενός
αυθεντικού και συνεπούς κωδικα, όπως χαρακτήρες, τοποθεσίες, γεγονότα και λεπτομέρειες του υπόβαθρου
που θεωρούνται γνήσιες (ή "επίσημες").
Ο αποδεκτός αυτός κανόνας τώρα χωρίζεται σε δύο επίπεδα. Στον canon πάλι (κύριο κανόνα) και στο semi-canon (δευτερεύοντα κανόνα). Μαζί αυτά τα δύο επίπεδα διαμορφώνουν τη συνολική συνέχεια της σειράς Το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου.
Canon: ο κύριος κανόνας που αποτελείται από έργα που γράφτηκαν από τον Μάρτιν ή στα οποία ο Μάρτιν είχε μεγάλη συμμετοχή, όπως είναι η σειρά βιβλίων Το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου, τα διηγήματα Ντανκ και Εγκ, Η Πριγκίπισσα και η Βασίλισσα, Ο Κατεργάρης Πρίγκιπας και το βιβλίο Ο Κόσμος της Φωτιάς και του Πάγου, το λεγόμενο από τους αναγνώστες World, αλλά όχι τα σενάρια της τηλεοπτικής σειράς τα οποία ακολουθούν τον canon της τηλεοπτικής σειράς όπως καθιερώθηκε από τους παραγωγούς ούτε τα γραπτά που είναι επί τούτου γραμμένα εκτός κανόνα όπως είναι οι δημοσιεύσεις του [color=rgb(37, 37, 37)]
Cage Match 2010.[/color]
Semi-Canon: δευτερεύων κανόνας που περιλαμβάνει πληροφορίες που εξακριβωμένα δόθηκαν από τον ίδιο τον Μάρτιν πέρα από τα δημοσιευμένα έργα του. Αυτές περιλαμβάνουν πληροφορίες που δόθηκαν σε επίσημα εγκεκριμένα τρίτα μέρη, όπως είναι η τηλεοπτική σειρά και τα παιχνίδια ρόλων (εδώ μιλάμε για τις πληροφορίες που δόθηκαν στην σειρά και στα παιχνίδια ρόλων κι όχι για τις πληροφορίες που μας δίνουν αυτά, αν κατάλαβα καλά) και πληροφορίες που δόθηκαν μέσω του
So Spake Martin*, αλληλογραφία με τους θαυμαστές, αναγνώσεις και υπογραφές βιβλίων, δηλώσεις σε συνεντεύξεις, δείγματα ή περικοπές από αδημοσίευτα χειρόγραφα κλπ. Το app αναφοράς για τον Κόσμο της Φωτιάς και του Πάγου θεωρείται κι αυτό semi-canon. Για να θεωρηθούν όλα αυτά μέρος του κανόνα θα πρέπει πηγή τους να είναι πιστοποιημένα ο Μάρτιν κι όχι απλά να υποτίθεται ότι προήλθαν από το Μάρτιν. Επίσης, είναι σημαντικό ότι όταν μιλάμε για canon του asoiaf μιλάμε για ό, τι ξεκάθαρα αναφέρεται στη σειρά βιβλίων του και όχι σε άλλα παράγωγα έργα. Αν δύο σημεία στον δευτερεύοντα κανόνα εμφανίζονται να αντιφάσκουν, θα πρέπει γενικά να θεωρείται ότι η πιο πρόσφατη πληροφορία είναι η σωστή.
Το σημείο-κλειδί για να αποφασιστεί αν κάτι αποτελεί κανόνα ή όχι είναι ότι αυτό πρέπει να έχει προέλθει από τον G.R.R. Martin. Οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο δεν είναι σίγουρο ότι έχει προέλθει από τον Μάρτιν ή δεν έχει γίνει αποδεκτό ως κανόνας από το Μάρτιν δεν μπορεί από μόνο του να αποτελεί κανόνα.
Πηγή
awoiaf
Αυτός είναι ο ορισμός του Κανόνα (Canon) που περιλαμβάνει και τον Δευτερεύοντα Κανόνα (Semi-canon). Μπορεί λοιπόν ο καθένας να βγάλει τα συμπεράσματά του για το τι θεωρείται έγκυρο και τι όχι όσον αφορά τον κόσμο των βιβλίων μας. Σύμφωνα με τα παραπάνω, κατά τη γνώμη μου, τόσο ο Κύριος Κανόνας όσο και ο Δευτερεύων συνιστούν Κανόνα (τη γενική έννοια), και είναι έγκυρα, άρα και τα λόγια του συγγραφέα με τα οποία διασαφηνίζει ή δίνει επιπλέον πληροφορίες για τη σειρά των βιβλίων του είναι έγκυρα. Τα προσχέδια των βιβλίων αποτελούν απλά προσχέδια που δεν γράφτηκαν ποτέ στα βιβλία και ως τέτοια θα τα αντιμετωπίζουμε. Και βέβαια δεν αποτελούν κανόνα του ASoIaF τα βιβλία του που έχουν διαφορετική θεματολογία από αυτό.
*Το So Spake Martin είναι μια αδημοσίευτη συλλογή της αλληλογραφίας του Μάρτιν (με την άδεια του Μάρτιν) που διατηρείται στο westeros.org. Οι πηγές της αποτελούνται, αλλά δεν περιορίζονται, από e mail με αναγνώστες, διαδικτυακές συζητήσεις, συνέδρια και συνεντεύξεις. Οι πληροφορίες από αυτό το αρχείο θεωρούνται Δευτερεύων Κανόνας.